top of page

Waarop moet je letten bij lettertypegebruik in je logo en huisstijl?


Goed gekozen lettertypes spelen een cruciale rol binnen het creëren van een sterke visuele identiteit voor je merk. Het lettertype dat je kiest voor je logo en huisstijl kan het verschil maken tussen een merk dat opvalt en een dat in de menigte verdwijnt. Maar hoe kies je het juiste lettertype? Maar voor we kijken naar de verschillende soorten lettertypes en hun karakteristieke eigenschappen zijn hier een aaltal zaken om in het achterhoofd te houden:

GraviTess in verschillende lettertypen
Verschillende lettertypen

1. Wees consistent


Niets ziet er zo slordig en onprofessioneel uit als steeds verschillende lettertypes gebruiken. Consistentie is de sleutel tot een sterke merkidentiteit. Kies een lettertype dat past bij de persoonlijkheid en waarden van je merk, en blijf hieraan trouw in al je communicatie-uitingen. Of het nu gaat om je logo, website, marketingmaterialen of sociale media-posts, consistentie in lettergebruik versterkt de herkenbaarheid van je merk.


2. Ken je doelgroep


Begrijp wie je doelgroep is en pas je lettertype hierop aan. Als je bijvoorbeeld een speels en jeugdig merk vertegenwoordigt, kan een meer afgerond en informeel lettertype geschikt zijn. Voor een meer formele doelgroep kan een strak en professioneel lettertype passender zijn. Het is belangrijk dat het lettertype resonantie heeft bij je publiek en hen aanspreekt op een niveau dat past bij hun verwachtingen en percepties.


3. Wees uniek, maar niet overdreven


Een uniek lettertype kan helpen om je merk te onderscheiden van de concurrentie. Echter, overdreven unieke of extravagante lettertypen kunnen afleiden van de boodschap van je merk en zelfs onprofessioneel overkomen. Zoek naar een balans tussen originaliteit en leesbaarheid. Je wilt immers dat mensen je zaak herinneren om de juiste redenen.


4. Houd rekening met functionaliteit


Deze tip gaat mee met de vorige. Naast esthetiek is het ook belangrijk om rekening te houden met de functionaliteit van het gekozen lettertype. Zorg ervoor dat het lettertype goed leesbaar is, zowel in gedrukte vorm als op digitale platforms. Let op de lettergrootte, regelafstand en contrast met de achtergrond. Een goed leesbaar lettertype zorgt voor een positieve gebruikerservaring en versterkt de effectiviteit van je communicatie.


5. Toch een speciaal lettertype voor je logo? Zorg dat de rest van je lettertypes dit dan ondersteunen.


Kies je toch voor een heel speciaal en minder leesbaar lettertype voor je logo? Zorg dan zeker voor een goede balans in de keuze van je andere lettertypes. Het lettertype dat je gebruikt voor je logo hoeft trouwens niet gebruikt worden in de rest van je huisstijl. Zolang de sfeer maar hetzelfde is!




Het kiezen van het juiste lettertype voor je logo en huisstijl is een cruciale stap in het bouwen van een sterke merkidentiteit. Door consistent te zijn, je doelgroep te begrijpen, uniek maar niet overdreven te zijn, te testen en te evalueren, en rekening te houden met functionaliteit, kun je een lettertype kiezen dat perfect past bij de kernwaarden en doelstellingen van je merk. Neem de tijd om deze beslissing te overwegen, want het kan een aanzienlijke impact hebben op hoe je merk wordt waargenomen door de wereld.


1 weergave0 opmerkingen

Comments


bottom of page