top of page

E-MAILMARKETING: 5 TIPS VOOR EEN PAKKENDE MAIL.

Bijgewerkt op: 9 feb. 2023

De mailing. Een vaak vergeten maar onmisbare tool in je communicatie. Een maandelijkse mailing kan er zo voor zorgen dat je klant je niet vergeet. Naast top of mind blijven bij je doelgroep heeft de mailing nog een enorm voordeel: hij is zeer veelzijdig. Je kan er verschillende soorten content op kwijt. Hou je klanten op de hoogte van een promotieactie, deel projecten waar je aan gewerkt hebt, stel nieuwe producten voor, doe aan content marketing (gratis tips en oplossingen voor je doelgroep aanbieden). The sky is the limit.


Maar hoe maak je nu een mailing die niet rechtstreeks de prullenbak in verdwijnt? Eerst en vooral moet je mailtje duidelijk zijn. De basis van duidelijkheid:

  • van wie is de mail (Logo en huisstijl)

  • over wat gaat de mail (duidelijk onderwerp en titels)

  • zorg ervoor dat je mail duidelijk is op verschillende devices (laptop, tablet, gsm)

Verder moet je ervoor zorgen dat je mail aantrekkelijk is. Zorg dat er een logische opbouw is in je mail, gebruik afbeeldingen en titels. Een witte mail met enkel tekst zal zeer snel weggeklikt worden. Bij GraviTess ontwerpen we samen een mailing met een strategie, duidelijke opbouw, en beelden die bij je passen. Lees meer over de content abonnementen.


Ga je zelf aan de slag met je mailing? Neem dan de volgende tips zeker mee!


Tip #1 - Gebruik afbeeldingen die iets zeggen


Gebruik afbeeldingen die bij je boodschap passen. Een titel en een passende afbeelding zorgt er al voor dat een groot deel van de boodschap begrepen is. Mooi voorbeeld van Nespresso voor de valentijnscampagne. De doos chocolade die bij te krijgen is bij een bestelling is op een mooi romantisch bed weergegeven, wat de boodschap extra ondersteunt.



Een mens krijgt zoveel tekst aangeboden, dat bijna alle tekst alleen nog maar bekeken wordt. Kijken gaat namelijk veel sneller dan lezen. Ga er van uit dat mensen visuele content en infographics aanzienlijk sneller opnemen dan tekst. Moderne tekst vult zich dus razendsnel met visuele elementen om informatie sneller over te brengen. En met resultaat, want beelden hebben meer effect dan tekst.


Tip #2 - Deel waarde


Een andere tip die zorgt voor mailings die gelezen worden is het delen van waardevolle informatie voor je doelgroep. Heb je bijvoorbeeld een bloemenzaak dan open je je mailtje met een pakkende titel "Hou je rozen dit jaar langer vers met deze tips" met een foto van een grote ruiker rozen en daaronder een tekstje met tips over het bewaren van bloemen. Het delen van gratis tips en oplossingen voor je doelgroep zorgt voor een super professionele uitstraling, je weet namelijk waar je het over hebt!


Tip #3 - Zorg dat je mailing scanbaar is


We worden iedere dag aan duizenden prikkels bloot gesteld. In enkele seconden beslist de lezer vaak of iets interessant is of niet. Daarom is het heel belangrijk om je mail scanbaar te maken, zorg ervoor dat je mail duidelijk is opgebouwd, dat er duidelijke titels zijn zodat de lezer meteen weet waarover het gaat. Eigenlijk zou je de tekst tussen de titel en de call to action (bv lees meer of bestel nu) volledig weg moeten kunnen laten.


Hieronder zie je een super voorbeeld van Coolblue voor een scanbare mailing. Hij is opgedeeld in verschillende artikels met bijpassende foto's en de titel zegt waarover het gaat zodat de geïnteresseerde lezer ook sneller kan beslissen of hij deze mail al dan niet interessant vindt.





Tip #4 - Gebruik call-to-actions


Nu heb je al een aantal tips voor een sterke mailing. Nu moet je ook zorgen dat deze zijn doel behaalt, gebruik dus zeker call to actions! Zet je lezer aan tot een nieuwe beweging. Heb je bijvoorbeeld net een artikel geschreven in je mail over de voordelen van een nieuwe gezichtsbehandeling? Zorg er dan voor dat mensen meteen tot actie aan gezet worden. Een grote knop "BOEK NU" die linkt naar je bookingsplatvorm is in dit geval de call-to-action.


Tip #5 - De bovenkant van je mail moet binnen komen


Het ligt voor de hand om meerdere onderwerpen in de nieuwsbrief te laten terugkomen. Enkel is het niet verstandig om deze onderwerpen ook evenveel waarde toe te kennen.

Focus op één onderwerp en plaats de call-to-action bij dit onderwerp. De andere onderwerpen komen dan op een lager niveau en hebben bijvoorbeeld een link in plaats van een knop.


Het evenredig promoten van meerdere onderwerpen in één mail vermindert de hoeveelheid totale interactie omdat de aandacht verdeeld moet worden. Bekijk het als vangen van tennisballen. Gooit iemand één tennisbal naar je, dan kun je deze natuurlijk makkelijk opvangen. Maar gooit iemand 5 tennisballen tegelijkertijd, dan moet je je aandacht verdelen wat doorgaans resulteert in het vangen van 0 tennisballen.


Veel mogelijkheden in een simpele mail


Zo, met deze tips kan je alvast aan de slag om een goede mailing te maken. Wil je wel aan de slag met mailings, maar weet je niet waar je moet beginnen, heb je er geen tijd voor.

39 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page